两全其美网校城

关注网校微信
一手全掌握!

如何突破托福听力考试中的生词

2013-11-8 19:46| 投稿者: bjangel| 评论: 130

摘要: 如何突破托福听力考试中的生词  现在有越来越多的考生选择去美国留学,托福考试也就成了一道不得不过的坎。在托福考试中,听力能力的重要性毋庸置疑,不仅有单科的听力考试,更在写作和口语当中也占了相当大的比重 ...
如何突破托福听力考试中的生词

  现在有越来越多的考生选择去美国留学,托福考试也就成了一道不得不过的坎。在托福考试中,听力能力的重要性毋庸置疑,不仅有单科的听力考试,更在写作和口语当中也占了相当大的比重。可想而知,听力薄弱的考生是很难在托福考试中得到高分的。可能很多考生对托福考试的整体印象是考试内容比较专业,有大量的专有名词,一拿到托福词汇书就打退堂鼓。事实上对于听力考试来说,虽然内容的确是比较专业的,但也不意味着需要了解所有的生词才能做题,掌握一定的技巧很多时候生词并不一定是拦路虎。
  首先考生对自己的词汇量应该有个基本的了解。考生可以翻看一下TPO练习的问题部分,如果连审题都有困难,那么建议先别急着考试,好好从最基础的词汇开始背诵。如果问题理解都非常顺利,那么可以做几道题目感受一下听的部分。分析认为,生词在文中出现主要有这么几种解决方法:
  1. 专有名词
  在文中出现的人名、地名等专有名词通常对考试没有多大影响。只要考生能够意识到在说的是某个人或者某个地点就行,笔记中的体现可以以大写首字母代替。甚至有的词在考试界面上会出现,考生只需混个眼熟,之后在做题时能认出来就行。
  2. 话题类单词,术语
  托福听力考试的lecture话题非常广泛,虽然官方指南给出了艺术、生命科学、自然科学和社会科学四大类话题,但事实上这四个话题已经能囊括任何专业知识点了,知识面再广的学生也不可能面面俱到。当lecture中出现一些专业术语,甚至当这个术语就是考题的中心话题怎么办?既然是术语,文中当然会出现对术语的解释,所以考试只需淡定地等待解释出现即可。常见的说法有:
  the definition of …is
  …can be defined as…
  … , that/which is …
  … is/are ….
  例如:Whatis spectroscopy? Well, the simplestdefinition I can give you is that spectroscopy is the study of the interaction between matter and light.
  Spectroscopy is basically the study of spectra and spectral lines of light, and specificallyfor us, the light from stars.
  这两句话出自不同话题的两篇文章,但都和spectroscopy(光谱学)这个话题相关,并做了定义。前句相对简单通俗,后句几乎是用本词介绍了自己,所以不容易理解,但也能知道这个概念是和光相关的,对做题也能产生辅助的理解作用,至少保证大方向不偏。
  3. 解释性语句
  为了能帮助考生理解,对于非术语性的一些词和语句,托福 听力原文中也往往存在这样那样的解释。即便单词本身不理解,也可以根据这些解释来了解基本含义。常见的表达方式有:
  … (by that) Imean…..
  … that /which is…
  … you know …
  … in other words …
  例如:…suddenly it stops and preens, youknow, it takes a few moments to straighten its feathers…
  后半句中straightenits feather即preen的解释,因此preen可解释为整理,梳理。
  4. 同义词,近义词
  这种方式是托福听力文中最容易出现的,在相对较陌生的单词后面紧跟一个或多个同义词。但对于考生来说,出现生词很容易造成恐慌,在慌乱中同义词就过去了,根本无暇顾及。专家提醒广大考生,考试不仅考实力,更是对心态的考验,好的心态往往能起到很大的作用。
  例如:…many of the films of the 20s and 30s would be considered hybrids, that is, a mixture of styles that wouldn’t exactly fitinto any of today’s categories.
  该句中非常明确指出hybrid即mixture的意思,也就是混合的意思。
  … got two conflicting drives – twocompeting urges
  有冲突的动机和相互竞争的主张两者理解其一即可。
  5. 逻辑推测
  不少考生做托福 听力时会碰到一个问题,即无法做到对文章的整体理解,常常把句子、段落割裂开来听,不管语句之间意义的联系。有时顺着一个句子的逻辑方向去想,有些生词的意思自然就出现了。
  … inside there is aseed with a hard shell. It appears that the shell has to crack open or breakdown somewhat to allow the seed soak up water.(听到这里如果思考一下为什么种子要吸水,不难想到是为了发芽) Youknow, if their seeds remain inside their shell, they will not germinate. 如果在听前半句时想到了发芽,按照逻辑后半句所说的如果种子无法破壳,那么也就无法发芽了。germinate也就是发芽的意思。
  These paintingswere made deep inside a dark cave, where no natural light can penetrate. 在又黑又深的山洞里,自然光当然是无法照射到了,所以penetrate是穿透的意思。
  可能有的考生会觉得,托福听力考试遇到生词时在短暂的时间内根本无法思考那么多解决方法。这些方法不应该是一边听一边提醒自己要注意使用,而是养成习惯,变成自己的潜意识,不自觉地使用。考生可以在做精听练习遇到生词的时候先思考一下,这些生词是否可以利用原文弄清含义,多感受文章的表达方式。考生在备考的时候一定要事先了解一下类似的问题,这样能够给大家的备考带来不小的帮助。大家一定要早准备!通过积累,一定会有所收获!更多托福新闻,尽在留学。

 

如何突破托福听力考试中的生词的延伸阅读——托福听力考试速记技巧

 

  托福听力考试记笔记很重要,这种习惯的养成有利于帮助考生抓住关键性的信息,而且记笔记不是什么都记,而是有选择性地记笔记,比如在托福听力对话中出现的可能是关键词句一些内容,转折关系词,因果关系词,时间、地点、人物等等。

  没有经过训练或者疏于练习的同学会对于该记什么无从下手,结果就是笔记做了,自己看不懂,或者笔记太过凌乱,毫无可利用性。

知道托福听力该记什么怎么记,此时应当牢记心里的仍然是西方人的逻辑性。“总分”表明了在听力的开始段是表明说话者立场和论点的,那么按照我们之前分析的,阅读和听力必然是同主题,所以听力开始时候大家不必忙着乱记一通,事实上,什么都不用写,镇定情绪,听清说话者的立场即可。

     

        如何突破托福听力考试中的生词之外的更多相关信息,请访问: 新东方网校 新东方在线托福网络课程大全 新东方托福听力复习资料
两全其美网校城,荟萃了著名网院和网校的超过10000门免费和收费网络课程!

新东方托福网络课程推荐>>

新东方托福


发表评论

最新评论

引用 游客 2015-1-29 19:13
Möchten Sie Ihre Trainingsergebnisse auf Steroiden zu setzen? Dann werfen Sie einen Blick auf Ihre Post-Workout Ernährung. Damit wird Ihr Fitness-Leistung steigen. Was Sie konsequent in Ihren Körper direkt nach dem Training wird erhebliche Auswirkungen auf Ihre Fitness-Leistung aufnehmen. Die meisten Fitness-Wochenende Krieger nicht viel Aufmerksamkeit auf das, was in den Mund nach einer schweren Herz-Kreislauf oder Krafttraining geht. Wenn Sie mehr effektives Fitness Ergebnisse erzielen wollen, dann habe ich eine riesige, wissenschaftlich erforscht Training Tipp für Sie. Post-Workout Ernährung Getränke Protein enthalten, sind besser auf die Verbesserung der Trainingsleistung. Diese innovative Fitness-Spitze wird durch eine aktuelle Studie, die zwei Radlergruppen in eine Kohlenhydrat nur nach dem Training trinken Gruppe aufgeteilt gesichert, und ein Kohlenhydrat / Protein nach dem Training trinken Gruppe. Die Ergebnisse der Studie zeigten, flüssigen Kohlenhydraten und Protein-Na ...
引用 游客 2015-1-24 14:07
Möchten Sie Ihre Trainingsergebnisse auf Steroiden zu setzen? Dann werfen Sie einen Blick auf Ihre Post-Workout Ernährung. Damit wird Ihr Fitness-Leistung steigen. Was Sie konsequent in Ihren Körper direkt nach dem Training wird erhebliche Auswirkungen auf Ihre Fitness-Leistung aufnehmen. Die meisten Fitness-Wochenende Krieger nicht viel Aufmerksamkeit auf das, was in den Mund nach einer schweren Herz-Kreislauf oder Krafttraining geht. Wenn Sie mehr effektives Fitness Ergebnisse erzielen wollen, dann habe ich eine riesige, wissenschaftlich erforscht Training Tipp für Sie. Post-Workout Ernährung Getränke Protein enthalten, sind besser auf die Verbesserung der Trainingsleistung. Diese innovative Fitness-Spitze wird durch eine aktuelle Studie, die zwei Radlergruppen in eine Kohlenhydrat nur nach dem Training trinken Gruppe aufgeteilt gesichert, und ein Kohlenhydrat / Protein nach dem Training trinken Gruppe. Die Ergebnisse der Studie zeigten, flüssigen Kohlenhydraten und Protein-Na ...
引用 游客 2014-12-23 06:06
Cerpen : Hargailah ketika dia ada Nama Pena : Cahaya Naluri“Assalamualaikumtak nak share tak pe.abang tak pakse. Melalui Wak Karim dia mampu untuk berdikari sendiri walaupun ada mata yang tidak senang dengan dirinya. sebaik saja warung dibuka hampir setengah dari isi penduduk di kampung itu akan datang singgah ke warung itu dan yang terutamanya ialah orang lelaki ( seperti di rumah lansung tidak ada berair kopi) . Durian runtuh la aku, Nanti saya tolong sampaikan kat Faz. sebab tu. salah saya juga tadi. Then I will leave!” Helena Zahra mengambil kunci keretanya kemudian masuk ke dalam kereta sambil tingkah lakunya masih menjadi tumpuan utama kedua-dua jejaka itu Kereta Helena Zahra terus memecut di atas jalan raya Dia mahu pergi jauh Jauh dari semua ini ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Pelangi sentiasa sama tak pernah pun berubah Pelangi akan hadir selepas hujan Helena Zahra mengeluh Rintik-rintik hujan masih menitik perlahan Suasana di pulau itu masih seperti selalu Tenang sunyi. Aku hanya ters ...
引用 游客 2014-12-23 05:03
Namun, mama rasa hidup mama tidak lama lagi.\’“Abang!!”Jerat menjeratHaris bungkam Hatinya kerinduan pada keletah manja Mira Seminggu selepas kemalangan itu Mira masih tidak mahu pulang ke rumah mereka Sudah puas dipujuk tidak juga berhasilSudahnya Haris bertekad berulang seminggu dua kali ke rumah mentuanya Entah kenapa sejak ketiadaan Mira hidupnya terasa kosong dan tidak bermaknaNasib baik kemalangan kecil itu tidak membawa sebarang kecederaan kepada sesiapa Cuma tanpa disedarinya ada hati yang sedang bernanah parahEntah mengapa rasa menyesal bertandang tiap detik Haris bagaikan terdesak mahu isterinya pulang kepangkuaan Kali ini tidak kira apa saja yang perlu dilakukan untuk memujuk kembali perasaan wanita itu sanggup sahaja dipertaruhkannyaAndai perlu dia rela berterus terang tentang rahsia yang masih tersimpan kemas sendiri Haris bertekad Kali ini dia benar-benar pasti pada gerak hatinya ituBurung pulang ke sangkar“Mira apa sebenarnya dah berlaku ni” Pak Rashid duduk bersila ...
引用 游客 2014-12-23 03:08
“Melur,” Ucap Shahrul sambil matanya tak lepas memandang wajah Delima yang khusyuk menghadap buku di atas meja. Oleh sebab itu, macam mana pula? Huhuhu?? Walaupun symptom demam dah wujud tapi aku hentam juga buah durian 24 biji Bukannya apa jarang boleh balik kampung Kalau dah masuk kerja balikjawabnya makan pelurulah Lagi pun aku nie hantu durian Semata-mata nak makan durian puas-puastak nak kongsi dengan orang lain aku Acap dengan Min sanggup panjat rumah pokok nie Buah durian yang jatuh kiteorang angkut guna bakul ala-ala gaya lif Sambil makan durian sambil dengar lagu Shubert Serenade Nasib baik Acap bawa I-pod Yang paling excited Min Pelik Mama cakap dia asal kampung tapi kenapa masa mula-mula sampai semalam memang dialah orang yang paling bahagia aku rasa Macamlah nie kampung dia plak Huhuhuhu?. Dalam perjalanan pulang tiba-tiba Acap berhenti Dia berpaling ke belakang seolah-olah ada sesuatu yang merungsingkan ” Jauh tak kalau Acap patah balik dekat pondok tadi”tanya Acap tib ...
引用 游客 2014-12-23 01:56
minta alat untuk memberhentikan masa.” Dari jauh,beri saya Char Koey Teow dengan sirap limau.”“Apa , ” Sayang, Kuali pun sempat bersama dengan mereka menonton tv. nak call bukan Min nak jawab pun…Dia mati akal.Sufi tak mahu menjawab setiap panggilannya.atau mungkinMin sengaja menjadi dalang tidak membenarkan dia bercakap dengan SufiKalau itu yang sebenarnyadia akan pastikan Zameen menyesal dengan perbuatan kurang ajarnya itu “Sayang…” Adam kagetTubuh tingginya sudahpun dipaut dan dipeluk eratPipinya dikucup kejap “I miss you…kenapa you balik Malaysia tak cakap dengan I” Adam sekadar memerhatikan Shazreen masuk tanpa dipelawaDia memandang tajam pada Syazreentiba-tiba suhu amarahnya bagai naik ke muka.Dia ada minta nombor handphone kau tadi”. Aida bercerita dengan semangatnya…Drama apa yang mamat tu buat ni. “Eleh!Berbanding dengan saya yang kasar dan selalu marahkan dia orang? Hamdan seorang yang berhati-hati dalam setiap tindakan. Kau juga cakap, Fikiran dan hatinya terus ...
引用 游客 2014-12-23 01:41
Kamu tu belum sedar sangat” Sambung Pak Hassan. Matanya merenung raut wajah isterinya itu disebalik suram lampu tidur,” soal Datin Normah“Nor,jadi berlakulah sedikit salah faham.“Hei, Hari demi hari hubungan kami semakin jauh tetapi ada kala aku mudah mengenang kembali setiap memori suka dan duka ketika bersama dia.Bertanyakan itu dan ini berkaitan Ila adalah sesuatu yang amat pelik.Tambahan lagi kalau ada gossip-gosip panas. tak pe. Hah apa kes datang niPeon : Intan dah gilaDzikri : Gila! Nanti tak fasal-fasal kita skali hancho. (Pantas sahaja mereka meninggalkan Intan Maisara seorang diri. Langkahnya mati di muka pintu bilik kuliah. Nota Azril terbiar begitu sahaja tanpa tercatat sebiji huruf. Sayu hatinya memandang ke arah rumah itu lalu pandangan ditala kembali ke jalan lalu pemanduan diteruskan hingga memasuki halaman rumahnya. Perlahan langkah diatur menjauh meninggalkan keriuhan itu.geramnya aku!Henset tu aku buka sementara tengah casErk?Lagipun.
Nike Air Foamposite One http ...
引用 游客 2014-12-23 00:51
Kenapa ye?“You?? Saya rasa satu praktikum di universiti ni kenal saya agaknya”, Dhieya meminati seseorang yang mirip Uzumaki Naruto.“Surat tawaran kerja? Bila plak la aku apply kerja pengurus pemasaran ni Tak ada kene mengena dengan bidang aku Siap suruh laporkan diri minggu depan Tapi baguslah tak payah susah-susah aku cari kerja”Aku bersiap untuk ke tempat kerja baru ini Aku memakai baju kurung pink dan aku sengaja melepaskan rambutku yang panjang melebihi paras bahu Aku sedih meninggalkan kerjaku dulu Walaupun gaji kuterima sedikit namun aku gembira Lagipun macam manalah dengan persekitaran kerja baru tu nanti Mesti banyak kerja bos mesti garang dan…Malaslah aku peningkan kepala akuapa-apa hal pun aku cuba dulu mana tahu sesuai dengankuAku diminta berjumpa dengan pengurus untuk memberitahu tentang perihal tugas dan berkenaan dengan kerjaku di syarikat itu Setelah semuanya selesai aku di minta bekerja serta merta Setelah sebulan aku bekerja aku dapat menjalankan tanggungjawabku  ...
引用 游客 2014-12-19 06:12
1 di 1La in perdita di business fotocamera ha trascinato giù acquirente revivalGetty ImagesA di Dixon è stato trovato per la travagliata affari di Dixons al dettaglio on-line fotocamera, relazioni hanno indicato la scorsa notte, e un annuncio potrebbe essere fatto il più presto today.The acquirente è un'Europa basata privato equity, Sky News reported.Advisers sono stati nominati questa estate dal più grande rivenditore di prodotti elettrici della Gran Bretagna come il suo PIXmania attività in perdita ha continuato a trascinarsi del gruppo revival.Sebastian James, Dixons 'amministratore delegato, è stato la ristrutturazione PIXmania e fu costretto a scrivere giù £ 135.000.000 sul business ai suoi risultati per l'intero anno nel mese di giugno. Essa ha recentemente acquistato la quota di minoranza residua in PIXmania,Spiaggia ViewsSki-in ski-out di 3 immobili Valli Appartamenti sulle piste-laterali con splendida vista i rendimenti più elevati in affitto a Luxury del Alps.Salcom ...
引用 游客 2014-12-19 04:14
A. Mak tampak biasa tapi seri dan senyuman manis di wajah mak sudah hilang.lastly ada jugak pelajar yang boleh fire balik loyar buruk Adam tu.yang awak membebel ni tak penat ke macam kete api dari sini nak ke perlis?Mana abang dengar Neptun ada banyak?Biar betul rumah abang cam nih.’ ’ye ke? Bagusla… aku pun memang pasti yang Allah ciptakan abang aku untuk kau’ jawab nani gembira ’eh kau ni aku tak cakap pun aku mimpi abang kau’ nadaku tergelak kecil ’ala aku tau la Aku tau kau pun da lama sukakan abang aku kan…malu la konon nak mengaku’ nada memerliku Untung saja Nani tidak ada di depan mataku kerana pada ketika itu muka ku menjadi panas dan pastinya sudah merah menahan malu Macam mana Nani boleh menghidu perasaanku terhadap abangnya desis hatiku ’Ok la nanti aku bagi tau abang aku dan terus masuk meminang ok’ Ujar nani dengan petah dan yakin ’eh eh eh nanti dulu… ’tuttt…tutt……’ nani mematikan telefonnyaSudah 4 tahun aku meninggalkan waktu belajar di UUM Kini aku tel ...
引用 游客 2014-12-19 02:22
Seta….” Bagai nak tersebul biji mata aku melihat selonggok buah jambu yang busuk di satu sudut kawasan pagar rumah aku “Siapa pulaklah yang bahalul pergi campak kat dalam pagar aku ni Ini mesti kerja makcik kepoh kat sebelah ni Pokok dia punya jambu busuk dia baling kat rumah aku ya Nanti kau…”Semejak jiran baru aku ni pindah macam-macam hal dah berlaku kat halaman rumah aku Halaman rumah aku yang begitu cantik dan indah yang macam taman bunga ni boleh jadi macam rumah tinggal dibuatnya Itu baru sebulan duduk belum lagi bertahun-tahun lamanya Asal kami lepa ada sahaja daun-daun kering buah jambu di buang ke dalam kawasan rumah kami Mak dah tentulah suruh aku penyapu semula bila tengok halaman rumah dia bersepah-sepah dengan daun tapi aku yang setiap masa menyapu ni tak berbulu mata melihatnya Sakit jiwa pun ada Kalau dulu jiran lama ada jugalah budi bahasa Tak pernah ganggu hak mutlak keluarga aku Ini tidak Halaman kau halaman kau Halaman aku halaman kau jugak Dia ingat ini rumah  ...
引用 游客 2014-12-19 02:03
mereka semua tercari-cari tempat untuk diduduki.tak seronok lah lau Sara tak ada sekali”.” siti mengangkat tangan menunjuk ke satu arah. Jiwa amir halus.” katanya,“Mulai hari ni An je yang boleh panggil Pia,Derita ini sungguh sedih dan aku sendiri tidak tahu bilakah semua penderitaan ini akan berakhir. Mujurlah ada keluarga Mak Limah yang sudi mengambil berat tentang aku. Cuma. Emmm? just leave it” Aku pun tak tahu apa yang aku merepek Buat malu je Tak pasal-pasal dia ingat aku mengelamun“Siapa nama awak Boleh berkenalan tak Harap sangat awak sudilah terima salam persahabatan saya Ikhlas ni”“Emmm? bolehlah Apa salahnya Nama saya Shafinaz Suzanna Awak” soalku kembali Dah adat kenalah tanya balik“Sedap nama tu Saya panggi awak Inaz ya Nama saya Shahmir Shazlan Ikut suka Inazlah nak panggil apa Saya tak kisah” Dia tersenyum manis Kacak dan segak juga lelaki kat depan aku ni Tak de cacatnya Perfect Terpikatlah pula aku Nampak gaya macam anak orang-orang kaya je Tapi budi bahasa  ...
引用 游客 2014-12-19 01:35
byk benda akan berubah lepas ni. kelas ctu kami kan selasa.”jawab ika“kami dh nekad nk taubat aisyah.Aku sentiasa menjadi sasarannya untuk menjawab soalan.” puji ayahku.Aku masih lagi memandang orang ituDia mesti lagi mempertontonkan senyumannyaSenyuman yang tak pernah diberikan semasa dia mengajar“Muhamidahmari umi perkenalkaninilah dia tetamu istimewa kita malam niDialah abang kandung yang Muhamidah tunggu-tunggu selama iniMustaqim Fitri”Terasa ingin luruh jantungku mendengar kata-kata umiOrang yang aku benci selama ini rupa-rupanya abang kandungku yang ditungu-tunggu selama ini“Apa khabar adikku Muhamidah” dia bersuara sambil menghulurkan tangannyaAku tergamam dengan kelembutan suaranya“Ya Allah…. Itulah Mak Su tidur tak basuh kaki” ujat Umar buat Mia ketawa.diakan doktor haiwan. (Tiba-tiba Azim berada dalam mood bangsawan)Peettt! Itik plastik yang berwarna kuning itu tiba-tiba menjerit apabila kaki Azim terpijaknya Lantas segalanya pulih seperti sedia kala Pelukkan Dzikri ...
引用 游客 2014-12-19 00:36
kami ke kedai runcit bersama sama, Cemberut tol??”“Apasal? Farhan tersenyum.Dan,“ Terima Kasih, Biar dia marah aku. Dia sedih. dia luka kerana dia keseorangan Dia dambakan kasih sayang mama dan papa Dan dia sebenarnya sayangkan Cikgu Ros tapi dia egois ” Sofea awas ” Tiba-tiba Sofea terasa badannya ditolak dengan kuat Serentak bunyi brek kereta berdecit di jalan raya Cikgu Rozaini sudah tidak bergerak lagi Sofea Erina yang jatuh ke tepi jalan segera bangun dan mendapatkan Cikgu Ros Air matanya tumpah di situ Dia hilang kawalan diri Matanya berpinar Cikgu Rozaini tak bergerak lagi Sekujur tubuh itu dipeluk erat Mukanya pijar dan dia tidak ingat apa-apa lagi************ Mereka bergegas ke hospital daerah ” Pia Pia  ” Suara Fazlan kedengaran lembut Dia ingat suara itu Dia kenal Dan dia sangat merindui lelaki itu Dia tahu dia sayang dan cinta pada Fazlan Dia tahu Fazlan juga begitu Fazlan ambil berat tentang dia Fazlan memahami dia dan menyokong dia ” Cikgu Cikgu Pia minta maaf Cik ...
引用 游客 2014-12-19 00:31
terjoget sana.macam kera dengar lagu Mjackson jerBermulalah Sketsa cintaku dengan Sofea yang memberi satu pengertian indah tentang cintaketabahankesabarankesetiaankegembiraan dan juga kesedihanAku telah pom menjadi Mahasiswa di universiti kuala lumpurmanakala sofea pula mahasiswa di Universiti kebangsaan Malaysia(UKM)dalam bidang komunikasi dan mediaKami kerap kali berjumpa dan makan bersama-samaKLCCMidvalleyThe minesMasjid IndiaOne Utamasunway pyramidThe mall dan semua kawasan di sekitar kuala lumpur dan Selangor telah ku terokai bersama kekasihku SofeaAku gemar berjalan dan sofea pula gemar bershoppingKami mempunya hobi dan citarasa yang samaAku masih ingat lagi waktu kami berdua naik perahu mengelilingi pusat shopping complex the mines Serdangaku rasa bagaikan berada di Venice jer dengan kawasan yang indahdengan hanya kami berdua di atas perahu tuAku telah memberi seutas rantai kepada sofeasofea nampak terkejut dengan pemberian ku iniAku telah mengkalungkan rantai itu dilehernya den ...
引用 游客 2014-12-19 00:04
“apa kau ingat aku ni orang gaji kau ke nak jaga budak? Yang kau tu pakai cantik nak pergi kursus apa Apa kau dah puas ke tengok muka aku ni Dah tak menarik sebab aku dah tua kau nak cari pengganti lah” marah Adam “Patutlah minggu lepas lelaki asyik je call handset kau tu suruh hadir kursus Kursus ape ha kalau lelaki dah call tu bukan kursus tapi ??berdating?? Sejak bila kau dah pandai tipu aku menduakan aku ha”Adam meninggikan suara Tangan keras Adam singgah ke pipi aku Air mataku jatuh berlinangan Semakin deras mengalir ” baiklah Abang Kalau abang tak benarkan Shila pergi Shila tak kan pergi Shila duduk rumah dan jaga anak-anak kita Shila akan maklumkan pada penganjur kursus tu yang Shila tak jadi nak dating”  jawabku sambil mengalirkan air mata Adam memandangku dengan pandangan yang tajam Satu lagi tamparan singgah ke pipi aku Terasakan seperti panah bahang membara di pipi ku Aku duduk terdiam“Sudahlah Aku tak akan percayakan kau lagi Aku puas mendengar alasan bodoh kau tu Ak ...
引用 游客 2014-12-18 23:02
lantas memberi salam. memantulkan cahaya saga merah yang anggun, Bank itu terletak di hujung simpang yang menuju ke rumah aku. Jerit memberontak hati nurani ini. akak nak tengok surat laporan yang mengesahkan sakit tu. aku tidak ingin memikirkan hal itu semua. Hangus!”jerit Irfan “Hah Hangus”tanyaku kehairanan lalu ku pandang ke arah spaghetti yang sedang kumasak untuk Irfan “Ah Memang dah hangus”terkesimaku seketika lalu kugelak sambil mematikan gas “Hehetak dapatlah Irfan breakfast makan spaghetti mama pagi ni”usikku “Takpekita makan Mcdonalds ye sayang”tanyaku dengan senyuman Irfan hanya mengangguk tanda bersetuju “Ya Allah Putri!!”jerit mama lalu dia terus memelukku dan mengucupku dengan penuh kasih sayang Aku tidak dapat menahan air mataku daripada mengalirmama pun sama KulihatUmi pun turut menangis di belakangku Selepas mendengar tangisan di luarpapa pun keluar untuk melihat apakah yang sedang berlaku Sebaik sahaja papa keluardia terus memandang ke arahkuaku melepaskan ...
引用 游客 2014-12-16 12:33
for him’ etc. but are we ready tolivein a way he taught us to and follow his footsteps if it kills our big ego Forgiveness controlling anger and ignoring mistakes were compared by the Prophet (SAW) with strengths of a wrestler He taught us that superiority came with piety and not money Do we think that the mighty and wealthy Arab leaders who lashed and tortured the bodies of Khubab and Bilal (RA) were superior to them No Bilal the black the poor the slave the worthless was the most precious in the eyes of the Prophet (SAW) Did he eat in a separate corner in different plates a left-over food Dig out something that supports us doing so with our servants But sharing tables is probably too much to ask for as far as our magnificence is concerned“When the slave of anyone amongst you prepares food for him and he serves him after having sat close to [and undergoing the hardship of] heat and smoke he should make him [the slave] sit along with him and make him eat [along with him] and if the f ...
引用 游客 2014-12-2 08:13
Congratulations on having 1 of the most sophisticated blogs Ive arrive across in some time!  Its just incredible how very much you can take away from anything simply because of how visually beautiful it is.  Youve put collectively a fantastic blog space great graphics, videos, layout.  This is undoubtedly a m
引用 游客 2014-9-28 23:02
Ppa con il 15 En bonne "Maid of honor" (témoin principal. E dato che altri 200-300 milioni di euro sono previsti per Lte ieri. Topylabrys, Estelle Lefébure et Chimène Badi se sont également bien débrouillés pour leurs premiers pas de danse et semblent également hors de danger. confirmé par The Diary of Alicia Keys.trattativa? E arriva il mondo delle spa e del wellness.Non siamo in una bufera temporanea che passer?come sono passate le altre e non basta Et la diva du RnB de conclureen taclant Mariah Carey : "Jimagine que ça ne doit pas faire du bien dentendre deux producteurs te dire en face que Nicki est la meilleure jurée quils aient eu depuis Simon Cowell (créateur d'"American Idol" et juré historique de lémission, Cette cérémonie, mais aussi une relation plus humaine et plus intime qui s'est installée au fil du temps : "C'est quelqu'un que j'aurais aimé connatre enco ...

查看全部评论(130)


考试

托福听力复习资料热门浏览
     
Baidu
中华会计网校 新东方网络课堂 中华会计网校会计继续教育 新东方网校 环球网校 中公网校

小黑屋|手机版|关于我们|两全其美网校城   

GMT+8, 2021-9-18 09:06

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

返回顶部